De autozekering heeft doorgaans een behuizing van kunststof, omdat deze de stroom niet geleidt. In die behuizing zijn twee pennen aangebracht van stroom geleidend metaal en deze zijn met elkaar verbonden door een ander stuk metaal dat zodanig geconstrueerd is dat deze bij normale werking intact blijft tot een bepaalde stroomwaarde. Boven die waarde vormt dit echter de zwakste plek in de zekering. Daardoor slaat dit metaaldeeltje als eerste door bij een te grote stroom. Als u echter een verkeerde autozekering plaatst, kan het voorkomen dat bij een te lage waarde de zekering er elke keer uit knalt of dat bij een te grote waarde een component op de printplaat oftewel in de module doorslaat. De kunststof behuizing is met opzet doorzichtig gemaakt, zodat u kunt zien of het stukje metaal onderbroken is. Soms is het goed kijken om te zien of die ‘door’ oftewel doorgebrand is. Door de aard van haar werking wordt een autozekering ook wel smeltveiligheid genoemd. Er zijn zelfs moderne uitvoeringen waarbij een minuscuul ingebouwd lampje of LED-lampje gaat branden als de zekering doorgesmolten is. Bij ‘ouderwetse’ glaszekeringen is er een dun wolfraamdraadje gespannen tussen de metalen uiteinden, dat doorbrandt wanneer de stroomsterkte te groot wordt.
Er zijn verschillende soorten autozekeringen op de markt verkrijgbaar. In oudere voertuigen worden nog steeds de op gloeilampjes lijkende zekeringen oftewel glaszekeringen gebruikt. Ze hebben een dun wolfraamdraadje in de buisvormige glazen behuizing. De glazen zekering bestaat ook in een variant met zand in het buisje. Daardoor zijn ze voor hogere stroomsterkten geschikt. Deze worden in personenauto’s niet gebruikt, voornamelijk in de plezierscheepvaart. Daarvoor in de plaats wordt bij auto’s voor hoge stroomwaarden gebruik gemaakt van hoge vermogenszekeringen, die Allekabels.nl eveneens in het assortiment heeft. Een andere naam voor deze autozekeringen is waferzekering. Ze worden meestal gebruikt voor audio-versterkers in de auto. Medio jaren tachtig werden de glazen autozekeringen vervangen door staafvormige stroom isolerende porseleinen autozekeringen. Deze zekeringensoort bestaat uit contactpuntjes aan de beide uiteinden met een metalen plaatje ertussen, die verzonken ligt in een groef in het porselein. In oudere automodellen komen ze nog voor. Daarna kwamen de huidige meest gangbare autozekeringen met steekpennen, die kortweg steekzekeringen genoemd worden.
De belangrijke parameters van autozekeringen zijn de stroomsterkte en de snelheid waarmee de zekering doorslaat, of anders gezegd de snelheid waarmee de autozekering reageert op de kortsluiting. Autozekeringen kunnen daarbij van het snelle of trage type zijn. Al naar gelang de toepassingen van de auto-elektronica zijn lichtere of zwaardere zekeringen nodig. Die lichtheid of zwaarte zit in de stroomsterkte die door de autozekering gaat in normaal bedrijf. Dat is dus de maximale stroomsterkte die een zekering nog verdragen kan zonder door te branden. Die stroomsterkte of kortweg stroom wordt uitgedrukt in een ampèrage oftewel in Ampère, A. Kleinere autozekeringen hebben waardes in ordegroottes van mili-ampères, mA, oftewel duizendsten van ampères erop staan. Bij glaszekeringen staat deze waarde op één van de metalen contactdelen aan de uiteinden vermeld. Tevens staat daar ook nog de elektrische spanning in volt gedrukt plus de snelheid S of eventueel traagheid T van de autozekering. De steekzekering is in verschillende groottes beschikbaar: mini, mini laag, normaal en maxi.
Steekzekeringen hebben een kleurcodering voor de verschillende stroomsterktes. Ondank dat, staat meestal ook het amperage-getal oftewel de maximale stroomsterkte in normaal bedrijf erop. Doordat dit echter nogal gemakkelijk wegslijten kan, is het goed de kleurcodes te kennen. De gangbare tabel voor de normale uitvoering is: