Soorten acculaders worden ingedeeld aan de hand van constante stroom en constante spanning. Loodaccu’s bijvoorbeeld worden opgeladen met een vaste spanning. Deze spanning mag niet te groot zijn, want dan neemt de capaciteit van de accu af. Er kan dan zelfs gasvorming plaatsvinden. Tijdens het laden neemt daarom de laadstroom langzaam af als de accu vol raakt. Bij een acculader die een constante stroom afgeeft, moet de accu uitgeschakeld worden als hij vol is. Deze laders worden bijvoorbeeld voor NiCd-batterijen gebruikt. Een veel gebruikte lader is de Li-ion acculader. Deze accu’s zijn nogal kwetsbaar, waardoor ze bij de nodige apparaten vast ingebouwd zijn. Een andere lader die u vaak tegenkomt, is de NiCD acculader. De NiCd-accu heeft geen vloeistoffen in de accu aanwezig en wordt daarom een droge accu genoemd.
Er zijn zeer vele types accu’s op de markt. Allekabels heeft laders voor accu’s zoals loodzuurbatterij, calciumbatterij, gelbatterij, AGM batterij en VRLA batterij. Verder hebben wij acculaders voor de volgende types batterijen: Li-ion, LiPo, LiFe, NiCd en NiMh. Een loodzuurbatterij acculader of loodacculader levert een forse elektrische stroom. Ze worden in startmotoren voor auto’s gebruikt, maar ook in scooters, heftrucks, noodstroomsystemen en alarmsystemen. De relatief goedkope loodaccu is vrij zwaar. Wilt u een loodaccu vervangen? Kijk dan even op de te vervangen loodaccu wat de spanning in voltage is. Wij bieden onder meer 6V acculaders en 12V acculaders aan in ons assortiment, naast laders met andere voltages.
Veel problemen met accu’s worden veroorzaakt door het onjuist gebruik van laders. Let daarom goed op de capaciteit van een acculader. De juiste hoeveelheid laadstroom is een percentage van de capaciteit en verschilt per accutype. De capaciteit van accu en acculader wordt uitgedrukt in milliampère-uur (mAh) of ampère-uur (Ah). Bij een accu betekent dit de hoeveelheid elektrische energie die het apparaat maximaal kan bevatten, bij een acculader wordt hiermee de range aangegeven voor welke accu’s de lader geschikt is. Ook laadstroom wordt zo aangegeven. In principe geldt hoe groter het cijfer, hoe meer capaciteit (maar meestal ook des te groter de accu is). Capaciteit wordt (meestal) berekend aan de hand van een gemiddelde ontlaadtijd van 10 uur. Een voorbeeld: bij een gemiddelde auto is de capaciteit van de accu circa 44.000 mAh of 44Ah. Dat houdt in dat de accu 44 uur lang 1 ampére levert, of 11 uur 4 ampére etc. Naarmate de accu zwaarder belast wordt, neemt de capaciteit af. Dat is ook het geval wanneer de accu sneller opgeladen wordt of niet gebruikt wordt.
Als de accu niet gebruikt wordt, treedt vroeger of later spanningsverlies op. Deze zogenoemde zelfontlading is niet zo handig. U denkt dat u een volledig opgeladen accu gaat gebruiken, maar dat is dus niet zo. De meest gebruikte methode om dit tegen te gaan is druppelladen. Hierbij druppelt de lader telkens een beetje stroom bij zodat de batterij altijd helemaal geladen blijft. Check uw accu of het zinvol is om een acculader met druppellaadfunctie te gebruiken. De meeste laders schakelen zichzelf overigens niet volledig uit wanneer het laadproces compleet is. Check altijd even de betreffende productpagina of dit wel of niet het geval is.