Kabels 
Overige Producten 
Account  

Huistelefoon

Een huistelefoon, wanneer heeft u die nodig?

Sinds enige tijd leeft bij veel mensen het idee dat een telefoon per definitie een mobiele telefoon is. Veel mensen deden hun vaste telefoon met abonnement de deur uit. Inmiddels komen steeds meer mensen hiervan terug. Dat heeft 2 redenen: ten eerste is bellen via een vaste lijn goedkoper dan bellen met een mobiel. Ten tweede heeft een vaste huistelefoon vaak meer opties om het telefoonverkeer aan te passen aan de specifieke behoefte van een huishouden of bedrijf. Voor wat betreft kwaliteit van de verbinding is er normaliter geen verschil meer tussen een systeem met of zonder bedrading. Vanwege de lage kosten en groot gebruiksgemak zijn veel zakelijke aansluitingen dan ook nog steeds vaste aansluitingen, met toestellen die qua mogelijkheden en instellingen zeer uitgebreid zijn. Ook steeds meer huishoudens vinden de laatste tijd weer de weg terug naar de (uitgebreide) vaste huistelefoon.

Hoe werkt een huistelefoon?

Een huistelefoon maakt gebruik van een bekabeld telefoonsysteem. Toch is de term vaste telefoon vreemd, aangezien de toestellen nagenoeg allemaal draadloze handsets zijn. Hoe dan ook, behalve het feit dat u voordeliger belt met een vaste telefoon dan met een mobiel toestel, heeft een huistelefoon nog meer voordelen. Zo kunt u vanaf een bedraad basisstation meerdere toestellen tegelijk in uw huis of kantoor bedienen. Al naar gelang de uitvoering van het basisstation kunt u, in uitstekende kwaliteit, parallel gesprekken voeren, eventueel zelfs samen. We hebben basisstations die meerdere lijnen, meerdere parallelle gesprekken en natuurlijk ook meerdere handsets kunnen voorzien van alles dat nodig is op het gebied van telefonie. Mocht u een dergelijk systeem echter met mobiele telefoons willen opzetten, heeft u vaak meerdere mobiele abonnementen nodig en is de onderlinge connectiviteit vaak niet haalbaar.

Huistelefoon met meerdere handsets

Natuurlijk wilt u op meerdere plekken thuis of op uw werk de telefoon op kunnen nemen. Naast losse huistelefoons kunt u pakketten kopen met meerdere handsets die met elkaar in verbinding staan. Ook losse modellen kunt u vaak uitbreiden met extra sets. Uw toestel uitbreiden doet u het gemakkelijkste met sets van hetzelfde type als uw basisstation. Het maximale aantal losse handsets dat op een basisstation kan worden aangesloten verschilt. Allekabels heeft modellen met 4 handsets en en met 6 handsets. Vermeldt uw basisstation GAP functionaliteit, kunt u wellicht ook andere handsets koppelen. Overigens kunt u ook telefoonkabels koppelen en splitten, we hebben koppelstukken en splitters in ons assortiment. Over onze sets huistelefoon: we voeren huistelefoons van het toonaangevende merk Gigaset. Dit Duitse merk hebben we geselecteerd vanwege hun brede assortiment aan kwaliteitstelefoons.

Analoog of toch digitaal bellen?

Er heerst nogal wat misverstand over de verschillen tussen analoge en digitale telefonie. Voor wat betreft kwaliteit van het belsignaal, van het gesprek dus, maakt het weinig verschil meer uit. De voornaamste verschillen zitten in de extra mogelijkheden die digitale verwerking bieden. Als u op een analoge lijn in gesprek bent, krijgt een nieuwe beller de bezettoon te horen. Dit is bij digitale ISDN-telefonie niet het geval. Via deze telefoonlijn blijft u bereikbaar terwijl u in gesprek bent. U kunt dus via verschillende handsets meerdere gesprekken tegelijkertijd voeren. Behalve analoog en digitaal is er ook bellen via VoIP of Voice over IP. Dat is internettelefonie, bijvoorbeeld via Skype of VoIPbuster. Er is wel een onderscheid tussen digitaal bellen en echt internetbellen. Bij een VoIP-abonnement wordt een set geleverd waarmee u kunt kiezen voor een telefoon die geschikt is voor de analoge lijn.

VOIP met een huistelefoon

VOIP integreert de voorheen gescheiden wereld van spraak en data. Wie denkt dat Voice over IP of IP telefonie een nieuwe ontwikkeling is, dat is niet het geval. Al vanaf de start van computernetwerken aan het begin van jaren 70 van de vorige eeuw is er sprake van “bellen” via een netwerk. Echter pas rond de eeuwwisseling was deze technologie ver genoeg ontwikkeld om het breed in te zetten. Die brede inzetbaarheid was van groot belang, omdat een van de grote voordelen van deze technologie is dat het locatie-onafhankelijk kan werken. Een intern nummer, bijvoorbeeld van een kantoor, wordt gekoppeld aan een IP adres. Daardoor is het bijvoorbeeld mogelijk om via een bedrijfscentrale naar een medewerker op een andere locatie of zelfs thuis te bellen. Er hoeft dus niet meer voortdurend door- en teruggeschakeld te worden, een handeling die helaas gemakkelijk vergeten kan worden.

Nummerherkenning en antwoordapparaat

Het merendeel vaste telefoon en huistelefoon heeft een display waarop u ziet wie er belt. U kunt dan altijd besluiten of u het gesprek aanneemt of niet. Uw huistelefoon (en uw abonnement) dient wel geschikt te zijn voor het type nummerherkenning waarmee uw provider werkt. In het geval dat u ook met VOIP werkt, is er op dit gebied nog veel meer mogelijk, ook met een huistelefoon. Omdat gekoppeld wordt op basis van IP adressen, kunnen er groeps- en bedrijfsnamen worden getoond. Met een moderne IP centrale kunt u bijvoorbeeld een alternatieve afzender en zelfs regiocode zenden. Door deze techniek kunnen ook andere diensten worden geïntegreerd. Videoconferencing bijvoorbeeld wordt met VOIP een stuk gemakkelijker, evenals het doorzetten van andere data dan enkel gesprekken. Diverse modellen huistelefoon hebben ook een antwoordapparaat aan boord.

Locatie en adresboek van de huistelefoon

Een huistelefoon maakt gebruik van allerlei handige digitale functies. Een van die functies bij bijna elke huistelefoon is de mogelijkheid om te werken met een adresboek voor alle contactpersonen. Het aantal contacten waarmee u belt, kan tegenwoordig snel oplopen. Dit is zeker het geval in een zakelijke omgeving. Een huistelefoon die 500 contacten kan administreren, is dan ook geen uitzondering meer. Dit kan vaak eenvoudig overgedragen worden naar alle mobiele units. Binnen bedrijven is het werken met gedeelde adresboeken, vaak op basis van een VOIP centrale, inmiddels al bijna standaard. Vroeger werd een telefoonnummer gekoppeld aan een locatie, bij VOIP is een nummer gekoppeld aan een account terwijl de locatie)s) daarvan er niet toe doen. Overigens heeft het delen van audio en data nog een ander groot voordeel: de hoeveelheid kabels kunnen worden teruggebracht.

Stappenplan voor het kiezen van een huistelefoon

Gaat u voor thuis of voor uw werkplek zoeken naar een huistelefoon, eventueel met VOIP, vraag u dan in ieder geval een drietal dingen af. Ten eerste: gebruikt u een centrale en zo ja, is de huistelefoon daarvoor geschikt? Niet iedere huistelefoon werkt namelijk samen met elke huiscentrale. Een volgende vraag: voor wie is het toestel bedoeld? Een receptioniste heeft veel behoefte aan een groot adresboek, maar uw 2 kinderen waarschijnlijk niet. Ook de grootte van het display kan van belang zijn voor degene die met de huistelefoon aan de slag moet. Een derde vraag is een heel belangrijke: is mijn budget wel toereikend, zeker wanneer u voor een high end huistelefoon gaat. Gelukkig zijn er in ons assortiment voldoende betaalbare modellen én een DECT/VOIP basisstation te koop.

Uw huistelefoon kopen

Bij Allekabels bestelt u makkelijk en voordelig uw huistelefoon of DECT/VOIP basisstation online. Heeft u voor 22.00 uur de bestelling geplaatst en het product is op voorraad (3 groene bolletjes)? Dan ontvangt u uw huistelefoon de volgende dag in huis! Plaats de producten in uw winkelwagen en reken af via onze veilige betaalmethoden. Heeft u nog vragen over een huistelefoon? Neem dan contact met onze klantenservice op en laat u informeren over hoe u uw huistelefoon zo optimaal mogelijk in kunt zetten!

Klantenservice & Informatie