Overige Producten 
Kabels 
Account  

E-bike accu

E-bike

De fiets die algemeen bekend is onder de naam e-bike kent onder de fietsliefhebbers ook nog een andere naam: pedelec. De samentrekking van de Engelse woorden pedal, eletric en cycle. Elektrische pedalen oftewel elektrisch ondersteund trappend fietsen. Voor hen die een absoluut minimum aan inspanning willen leveren zijn er nog de mopeds, de samentrekking van de woorden motor en pedal. Deze zijn een stuk krachtiger dan de e-bikes. Mopeds behoren echter strikt genomen niet tot de e-bikes. Daarom bespreken we hier alleen de e-bikes. Die zijn geclassificeerd volgens pedal assist, ‘pedaal ondersteund’, rijden of power on demand oftewel ‘kracht op verzoek’ rijden. Pedelecs behoren tot de fietsen en hebben een maximum snelheid van 25 km/h, terwijl s-pedelecs oftewel speed pedelecs in de klasse van bromfietsen vallen met een maximum snelheid van 45 km/h. Er zijn ook hybride fietsen, dat wil zeggen dat ze pedal assist en power on demand hebben gecombineerd. Niet alleen recreatief zijn e-bikes ware verademingen. Ook voor het serieuze werk, in de letterlijke zin van het woord, is het een zweetvrije uitkomst. Zeker in weer en wind of in een heuvelachtige omgeving!

De e-bike motor of elektrische fiets motor

Tegenwoordig worden uitsluitend gelijkstroommotoren gebruikt zonder koolborstels, dit in tegensteling tot de stofzuigers bijvoorbeeld. Daartoe bezit de motor een stator die het statische magnetische veld levert, waarin een commutator ronddraait. Deze draait doordat hij door een elektrische stroom een tegengesteld magnetisch veld krijgt, die het statische veld van de stator afstoot. De elektromotor kan op het voorwiel of het achterwiel gemonteerd zijn. We spreken dan van voorwielaandrijving respectievelijk achterwielaandrijving. Eigenlijk kennen we dat al van de auto. Voorwielaandrijving geeft een ervaring van dat je vooruit getrokken wordt, terwijl achterwielaandrijving aanvoelt alsof je vooruit geduwd wordt. Voordeel van voorwielaandrijving is dat een dergelijke e-bike met een dichte kettingkast geleverd kan worden. Een nadeel is echter dat het voorwiel in de bocht sneller kan wegglijden. Bovendien is het voorwiel zwaarder op te tillen. Een achterwielaandrijving is stil en maakt remmen op de motor mogelijk. Nadeel is echter dat de actieradius beperkter is dan bij een voorwielaandrijving, omdat de motor een lager rendement heeft. Een belangrijke maat bij de motor is het motorvermogen. Zoals bij elektronische apparatuur gebruikelijk, wordt het vermogen uitgedrukt in Watt. Een pedelec heeft doorgaans een vermogen van 250 W, terwijl een speed pedelec 500 W heeft. Dit is mede door regelgeving beperkt.

Sensor

Opdat de elektromotor ook als hulpmotor bij het trappen kan fungeren, is het nodig dat de motor ‘weet’ dat er getrapt wordt en hoe zwaar, zodat hij zijn vermogen daarop kan aanpassen. Hiervoor heeft de motor ondersteuning van een ‘extra oog’, een sensor. Er zijn twee typen sensoren: de rotatiesensor en trapkrachtsensor. Bij de rotatiesensor wordt via een magneet gedetecteerd hoe vaak deze de sensor passeert. Hoe sneller getrapt wordt, hoe vaker de magneet langs de zender komt en hoe meer vermogen de hulpmotor moet leveren. Nadeel van deze sensor is dat die pas kan detecteren als de magneet in beweging is oftewel als er getrapt wordt. Een andere uitvoering is de koppelsensor, die reageert op het mechanisch koppel. Dit koppel in Nm/Newtonmeter = kracht op het pedaal x pedaalarm. Hoe groter dit koppel, oftewel hoe meer kracht de fietser zet, hoe meer vermogen de hulpmotor levert. Deze sensor wordt ook trapkrachtsensor, of kortweg krachtsensor genoemd. Door kracht te zetten op het pedaal wordt de achteras via de ketting licht naar voren getrokken. Die minieme verplaatsing wordt gedetecteerd door de sensor. Bij meer verplaatsing, oftewel meer trapkracht, wordt automatisch door de hulpmotor meer vermogen geleverd. Met deze sensor kan vanuit stilstand de hulpmotor meteen al ondersteuning bieden, terwijl bij het stoppen de motor ook onmiddellijk stopt.

Fietsaccu/E-bike accu

De e-bike wordt aangedreven door een elektrische motor, die zijn energie haalt uit een elektrische fiets accu/e-bike accu. Het type elektrische fiets accu, e-bike accu oftewel e-bike battery dat gebruikt wordt, is enigszins divers. De gangbare accusoorten zijn: Nikkel-metaalhydride, NiMH en Lithium ion, Li-ion. NiMH elektrische fiets accu’s/e-bike accu’s hebben als nadeel dat ze niet geschikt zij bij lage of hoge temperaturen en geen lange tijd energie kunnen leveren. De Li-ion elektrische fiets accu’s/e-bike accu’s hebben als nadeel dat die duurder zijn dan NiMH. Ze mogen niet volledig ontlaad worden en hebben daarom een extra regelaar aan boord. Die zorgt ervoor dat de stroomtoevoer gestopt wordt, zodra de spanning van de elektrische fiets accu/e-bike accu te laag dreigt te worden. Een nieuw soort elektrische fiets accu/e-bike accu is de LFP-accu. LFP staat voor Lithium-ijzer-fosfaat. Deze elektrische fiets accu/e-bike accu mag niet te vol worden geladen. Om dat te voorkomen wordt een battery management systeem gebruikt, dat werkt volgens het ‘constante stroom-constante spanning’ principe. In gewoon begrijpelijke taal: de cellen waaruit de elektrische fiets accu/e-bike accu is opgebouwd worden geleidelijk met constante stroom geladen en als de spanning bereikt is, wordt het teveel aan lading afgevoerd. Vergelijk het met de overloopopening in de wasbak.

Aandachtspunten voor de e-bike accu en laden van een elektrische fiets accu/e-bike accu

In de reclame voor e-bike accu’s wordt gesmeten met vaktermen, die op de juiste manier moeten worden gelezen. De capaciteit, dus wat een elektrische fiets accu/e-bike accu aan stroom leveren kan, wordt uitgedrukt in Ah oftewel Ampère-uur. U kent dit al van de auto-accu. Dit op zich zegt nog niet veel. Meer waarde heeft de uitdrukking Watt-uur, Wh. Dit is Ah vermenigvuldigd met de accuspanning die gewoonlijk 24 of 36 Volt is. Wh geeft de energie aan die een e-bike accu leveren kan. Vergelijk het gemakshalve voor het begrip met het vermogen van elektrische apparatuur. De actieradius, dus het aantal kilometers dat men met de elektrische fiets accu/e-bike accu kan afleggen wordt mede bepaald door het aantal Wh. Andere vanzelfsprekende factoren die daarbij een rol spelen zijn; de weersomstandigheden, de toestand van de weg, het gewicht van de fietser en bagage, de bandenspanning en vooral de omgevingstemperatuur. Een elektrische fiets accu/e-bike accu kan nog maar weinig energie leveren, wanneer de temperatuur daalt tot rond het vriespunt. De actieradius is dan vrij laag. Een elektrische fiets opladen moet op de juiste wijze gebeuren, om een elektrische fiets accu/e-bike accu in goede conditie te houden. Daarom zijn er speciale elektrische fiets laders in de handel die ervoor zorgen dat ieder type elektrische fiets accu/e-bike accu op de juiste wijze wordt geladen.

Ons e-bike accu assortiment

In ons assortiment e-bike accu’s vindt u diverse goede e-bike accu’s, die uitwisselbaar oftewel compatibel zijn met Panasonic en Bosch. Omdat er verschillen zijn tussen de e-bike accu’s in verband met het verschil aan chemische processen die erin plaatsvinden, is er ook een eis aan de wijze van opladen. Dat maakt dat sommige e-bike accu’s alleen met bepaalde e-bike acculaders opgeladen kunnen en mogen worden. Overigens worden e-bike accu’s ook tijdens het rijden opgeladen. De oplaadtijd van e-bike accu’s via een bijbehorende e-bike accu lader, nooit een gewone oplader gebruiken, is variabel en ligt ergens tussen de vijf en negen uur. Daarnaast zijn er fabrikanten zoals Gazelle die de e-bike accu’s hebben beveiligd, zodat ze alleen met de eigen fiets kunnen worden gebruikt. Dus als u een dergelijke e-bike accu los koopt, moet u daarvoor dan nog even naar de dealer gaan die de e-bike accu koppelt aan uw fiets.

Uw e-bike accu online kopen

Een e-bike accu koopt u online bij Allekabels. Bij Allekabels helpen wij u graag verder bij de juiste aankoop. Als wij het product op voorraad hebben en u bestelt voor 22.00 uur, dan heeft u het morgen al in huis! Kies uit onze veilige betaalmogelijkheden of betaal eenvoudig en snel achteraf. Heeft u nog vragen over een e-bike accu of over de bezorging van uw bestelling? Onze klantenservice is tot 21 uur telefonisch bereikbaar. Ook voor schriftelijke vragen zijn wij bereikbaar, zodat u straks precies het juiste product bestelt.

Klantenservice & Informatie