Overige Producten 
Kabels 
Account  

Auto krik

Autokrik schaarkrik

De schaarkrik is een mechanisch werkende autokrik. De twee benen van deze krik hebben elk in het midden een schaarpunt. Middels een schroefdraad kunnen de twee schaarpunten naar elkaar toe bewogen worden, waardoor de benen strekken en de krik omhoog gaat. Dit type autokrik is met name geschikt voor het tillen van lichtere voertuigen. De schaarkrik en de potkrik worden door autofabrikanten vaak meegeleverd bij het reservewiel. Door de compacte bouwwijze vinden deze makkelijk een plaatsje in de auto. Ieder type autokrik kent bij gebruik voor- en nadelen. De schaarkrik is met name bedoeld voor incidenteel gebruik. Het lage gewicht is handig en de relatief lange slinger zorgt ervoor dat u op veilige afstand van de auto kunt draaien. Het instabieler worden bij grotere hefhoogte en de relatief grote benodigde krachtsinspanning zijn nadelen bij het gebruik van de schaarkrik. Wist u trouwens dat de werking van de autokrik gebaseerd is op de hefboomwet uit de natuurkunde? Weinig kracht en veel beweging worden omgezet in weinig beweging en veel kracht. Wie niet sterk is moet slim zijn en daarom is het verstandig om meteen de juiste autokrik te kopen.

Autokrik potkrik

De potkrik is een hydraulisch werkende autokrik. Door met behulp van een hefboom vloeistof in een cilinder te pompen maakt deze een bovenwaartse beweging. Dit type autokrik is ook geschikt voor het tillen van zwaardere voertuigen. Een potkrik heeft veelal een groter hefvermogen en is lichter te bedienen dan een schaarkrik. Nadelen zijn de kortere afstand tot de auto (als gevolg van de constructie van dit soort autokrik) en de grotere minimale hoogte (lastig bij laag liggende auto’s). Zoals al genoemd is de potkrik een type autokrik dat middels hydrauliek werkt. In tegenstelling tot mechanisch werkende apparatuur worden bij hydraulisch werkende apparaten bewegingen en krachten overgebracht met een vloeistof. De term hydrauliek vindt zijn oorsprong in het Grieks; Hydor betekent water en Aulos betekent buis. Vloeistoffen zijn niet of nauwelijks samendrukbaar waardoor een efficiënte overbrenging mogelijk is. Reeds in de 17e eeuw is dit principe door de beroemde Franse natuurkundige Blaise Pascal onderzocht. Aan de hand van zijn onderzoeken kon Blaise Pascal de “Wet van Pascal” definiëren. De basis voor uw moderne hydraulische krik is dus al oud.

Autokrik Rolkrik/Garagekrik

De rolkrik/garagekrik werkt net zoals de potkrik hydraulisch. Echter: in tegenstelling tot de potkrik, waar de cilinder direct het voertuig tilt, is de rolkrik/garagekrik nog voorzien van een extra schaarconstructie. De cilinder duwt de schaarconstructie naar boven, die als gevolg hiervan weer het voertuig tilt. De rolkrik/garagekrik is voorzien van twee vaste wielen en twee zwenkwielen waardoor deze makkelijk onder de auto te plaatsen is. Voor het echt zware werk is er de pneumatische garagekrik. Deze wordt bediend middels luchtdruk, waardoor aansluiting op een persluchtsysteem nodig is. Een rolkrik/garagekrik wordt, zoals de naam al zegt, voornamelijk toegepast bij garagebedrijven maar zeer zeker ook door de bedreven hobbyist. Het gebruik van een autokrik is niet zonder gevaren. Er zijn enkele zaken die u in de gaten moet houden: auto en autokrik dienen op een vlakke ondergrond te staan, laat de autokrik aangrijpen op de door de autofabrikant aangegeven steunpunten, zorg dat de niet getilde wielen niet kunnen rollen, hef nooit zwaarder dan de krikfabrikant heeft aangegeven, werk nooit onder de auto als deze alleen op de krik staat en last-but-not-least werk voorzichtig!

Autokrik wissel zomer en winterbanden

De particuliere gebruiker van een autokrik gebruikt deze vaak niet alleen voor het wisselen van een lekke band. Veel mensen voeren ook zelf de wissel van zomerbanden en winterbanden uit. Dat scheelt in de kosten en bovendien vinden veel fervente automobilisten het ook leuk om zelf (een deel van) het onderhoud uit voeren. Gebruik de bovengenoemde tips om dit veilig te doen. Mocht u overigens na een bandenwissel last krijgen van trillen in de auto dan is het wel zaak de wielen bij een professionele garage te laten balanceren. Om verkeerde of overmatige slijtage te voorkomen is het ook verstandig uw wagen op gezette tijden te laten uitlijnen. Als u uw banden gaat opslaan zorg dan voor een donkere, droge, koele en goed geventileerde omgeving, zo blijven uw banden tijdens de opslag topfit. Gebruik een velgenboom van Allekabels om uw wielen correct en plaats besparend op te bergen.

Uw autokrik online kopen

Een autokrik koopt u online bij Allekabels. Bij Allekabels helpen wij u graag verder bij de juiste aankoop. Als wij het product op voorraad hebben en u bestelt voor 22.00 uur, dan heeft u het morgen al in huis! Kies uit onze veilige betaalmogelijkheden of betaal eenvoudig en snel achteraf. Heeft u nog vragen over een autokrik of over de bezorging van uw bestelling? Onze klantenservice is tot 21 uur telefonisch bereikbaar. Ook voor schriftelijke vragen zijn wij bereikbaar, zodat u straks precies het juiste product bestelt.

Klantenservice & Informatie